Chceš nějakou audioknihu? Tady na Audiolibrixu najdeš můj slevový kód 20% na první nákup.

Jonas Jonasson, Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět - audioverze



Možná už znáte stoletého staříka, který v den svých narozenin vylezl z okna a zmizel z domova důchodců, a pak se úplnou náhodou dostal ke kufru peněz, kvůli kterým mu byli v patách jak policisté, tak i zloději, kteří kufr prvně ukradli. V druhé dějové lince knihy Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel jsme mohli se staříkem projít dějiny světa dvacátého století a společně s ním potkat třeba Harryho Trumana, Mao Ce-tunga, Churchilla, Stalina, de Gaulla nebo Kim Ir-sena.

V roce 2009, když kniha vyšla ve Švédsku, se hned stala hitem a následně byla přeložena do více než 40 jazyků. Krom toho byla také filmově zpracována, takže si to přímo říkalo o knižní pokračování, se kterým autor Jonas Jonasson přišel v roce 2018 a o rok později jsme se dočkali i překladu u nás.

V pokračování se opět se setkáváme se svérázným Alanem Karlssonem. Příběh začíná vlastně podobně, jako v první knize, a to oslavou narozenin. Alan slaví už své sto první narozeniny a pořád se má čile k světu! Tentokrát mu ale oslavu přichystal jeho přítel Julius Jonsson, se kterým si už nějaký čas užívají pohodičku na Bali s miliony, které si přivezly ze Švédska. Má pro něj velké překvapení, a to výlet v horkovzdušném balónu

Ani se neptejte, jak se to stane (pokud znáte první knihu, možná tušíte, jaké náhody Alan dokáže způsobit), ale najednou se Alan s Juliem ocitnou s balónem sami uprostřed oceánu. Tam je zachrání severokorejská loď pašující uran pro velkého vůdce Kim-Čong Una a začátek dalšího dobrodružství je na světě

Narozdíl od první knihy má tato jen jednu dějovou linku v době roku 2017. Přečteme si kromě Kim-Šong Una třeba o švédské ministryni zahraničí Margot Wallströmové, o Angele Merkelové, Vladimiru Putinnovi nebo Donaldu Trumpovi.

Nemůžu se ubránit srovnání obou knih, stoletý stařík mi přišel daleko zábavnější a vtipnější, než ten stojednaletý. Navíc v pokračování má stařík daleko míň prostoru. Má kolem sebe sice i další postavy,  které by měly děj zpestřit, ale všechny mi přišly takové nijaké a žádná z nich mi nepřirostla k srdci.

Příběh byl docela fajn, ale sem tam mi to přišlo trochu zdlouhavé a utahané. Při tomto stylu psaní mi více vyhovovalo třeba právě v první knize to, že měl příběh dvě různé dějové linky, což bylo zajímavější a lépe to všechno odsýpalo.

Jonasson se snažil pokračovat ve stejném duchu, ale až tak moc nepovedlo. Pořád u mě platí, že má jedinečný a ohromně zajímavý styl psaní, který obdivuju, ale po obou knihách o staříkovi a jedné o Analfabetce jsem se ho už trochu nabažila a úplně neprahnu po dalších. Ne, že by knihy byly špatné, ale nějak mi to jednoduše nesedí. I když kdo ví, třeba přijde s něčím novým a zase se pobavím tolik, jako u prvního staříka. :)

Ke komu se ale určitě zase vrátím, to je Martin Stránský. Audioverze se opět zhostil naprosto výborně a myslím, že knize dost svojí interpretací přispěl. Slyšela jsem ho už v Analfabetce a hned jsem si ho oblíbila! Pokud bych četla klasickou knihu, nejsem si jistá, jak dlouho by mi to trvalo, protože už tak ve třetině mě to malinko přestávalo bavit. Jednou bych ji určitě dočetla, ale díky Martinovi a audioverzi jsem si příběh užila o něco víc, takže za to moc děkuju! 


Autor: Jonas Jonasson (Švédsko)
Název: Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět
Originální název: Hundraettaringen som tänkte att han tänkte för mycket
Žánr: humor, satira
Nakladatelství: Panteon, 2019
Vydavatel audioverze: Panteon, 2019
Překlad: Hana Švolbová
Počet stran: 400
Délka audioknihy: 11 hodin 32 minut
Interpret audioknihy: Martin Stránský
Mé hodnocení: 3/5

Poslechněte si ukázku. :)



Kniha mi byla k recenzi zaslána v audio verzi e-shopem Audiolibrix, děkuji.

Můj profil na Databazeknih.cz

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
POKUD SI KNIHU CHCETE KOUPIT NEBO SI K NÍ ZJISTIT
JINÉ INFORMACE, STAČÍ KLIKNOUT NA BANER. ;)

Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět 

5 komentářů:

  1. Stojednaletého staříka jsem četla. Zatímco předchozí autorovy knihy se mi moc líbily, tato už tolik ne. Všechny příběhy jsou zamotané a osudy postav hodně propletené, tady už mi to přišlo dost přehnané. Autor by si měl dát delší pauzu, než zase něco vyplodí. Určitě si pak nové dílo ráda přečtu, pořád mu věřím a fandím. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. První díl znám, přiznám se ale, že tenhle mě moc neláká. Stejně tak Analfabetka od stejného autora. Tak nějak si nemůžu pomoc, ale působí to na mě jako kdyby autor vykrádal sám sebe. Na druhou stranu v audioverzi by to možné nemuselo být špatné.

    OdpovědětVymazat
  3. Pořídila jsem si Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět od Jonase Jonassona jako audioknihu, abych jí mohla poslouchat v práci. Pracuji v rodinné firmě, která se zabývá malířstvím, a tak mohu při práci poslouchat, ale tato kniha mě trochu mátla a chvíli mi trvalo, než jsem se v příběhu zorientovala. Máme dost práce, jelikož malířství Praha je opravdu dost žádaný obor.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za tvůj komentář, určitě si ho přečtu a ráda i odpovím. :)