Chceš nějakou audioknihu? Tady na Audiolibrixu najdeš můj slevový kód 20% na první nákup.

Dovolená (nejen) na Slovinsku

Konečně jsem se po dvou týdnech od návratu z dovči dostala k tomu, abych o ní taky něco napsala. :) Po Slovinsku jsme pokukovali už delší dobu. Je to úžasná země, kde nenajdete mnoho turistů, ale o to víc si její krásy, kterými překypuje, vychutnáte. :) Jeli jsme autem a na vlastní pěst, a abychom toho viděli co nejvíc, naplánovala jsem kromě různých míst ve Slovinsku sem tam i něco jiného a navíc jsme naprosto vynechali dálnice, což fakt stálo za to a brzy se dozvíte proč. :)

Nakonec jsme tedy strávili první den v Bratislavě, druhý projížděním Rakouska, kde jsme kvůli krásným horám zastavovali fakt často, z druhého do třetího dne jsme zůstávali na jezeře Bled (už přímo ve Slovinsku) a pokračovali od něj na vodopád Savica u jezera Bohinj. Následně jsme týden trávili u moře v kouzelném městečku Piran, odkud jsme se podívali i na krásný záliv Strunjan nebo třeba do Itálie na zámek Miramare. Cestou zpět jsme si pak prošli i hlavní město Slovinska - Lublaň a na skok se stavili i v českém Mikulově.

Pokud vás zajímá víc, rozhodně čtěte dál. Bohužel tu nebudou úplně všechny informace a tipy, protože by to byl zbytečně dlouhý předlouhý článek, ale nějaké info přihodím a kdybyste se třeba chystali na podobnou cestu a měli dotaz na něco konkrétnějšího (třeba parkování, spaní v autě,  ubytování u moře, vstupné), klidně se mi ozvěte (kontakty najdete nahoře pod ikonkama). ;)

______________________________________________________________________

SLOVENSKO, BRATISLAVA

Řekli jsme si, že by nebylo špatné to vzít do Slovinska přes Bratislavu a trochu sep o ní projít, protože jsme jí vždycky jen projížděli a nikdy nebyli přímo v centru. Ze Zlína to tak byla naše první zastávka cestou na dovolenou.

Dopoledne trochu pršelo, takže jsme hned po příjezdu našli hotel, kde jsme za poplatek mohli i jako ne-hosti využít bazén a trochu si po cestě odpočinout. (Tohle léto je totiž snad naprosto nereálné jít v Bratislavě do aquaparku nebo na bazén, protože cokoliv jsme vygooglili, mělo ve stejný termín odstávku.)

Pak mraky zmizely a najednou začalo pravé letní počasí, takže jsme vyrazili na vyhlídkovou věž UFO na mostu SNP, kterou určitě ráda doporučím, protože výhled z ní na Bratislavu jako celek byl z celé téhle návštěvy asi nejlepší. Dál jsme pokračovali pěšky k zámku. Interiéry nemůžu posoudit, protože se nám dovnitř nechtělo, ale jinak na procházku kolem docela fajn. :)

Od zámku jsme si udělali procházku k Hviezdoslavovu námestie, které se mi moc líbilo a najdete na něm i Slovenské národní divadlo. Dál jsme pokračovali na Hlavné námestie a různými uličkami, kterých jsme prošli fakt hodně, si to prošli k dómu sv. Martina. No a jelikož letní počasí začalo být ještě letnější, později odpoledne jsme se přemístili k jednomu z přírodních štěrkovišt v Bratislavě, abychom se osvěžili.

Večer jsme zajeli za Bratislavu a na super místě u řeky nachystali auto ke spaní. Celou noc tam byl klid a ranní probuzení, kdy jen otevřete kufr a koukáte do přírody s východem slunce, je k nezaplacení. :)

RAKOUSKO

Brzy ráno jsme už vyrazili směrem na Slovinsko a plánovali dojet k jezeru Bled. Víc než půl dne jsme tak strávili v Rakousku, protože jak už jsem psala, celou cestu jsme podnikli bez dálnic a těšili jsme se na to, kolik toho uvidíme. A taky že jo! Pro auto byly hory o něco náročnější, ale nakonec jsme se shodli, že bylo skvělé zvolit tuhle trasu, protože jsme opravdu viděli nádhernou přírodu a spoustu krásných horských vesniček. Sem tam jsme zastavili, protáhli se a trošku se podívali po okolí nebo si něco vyfotili, na jednom krásném místě jsme pak i poobědvali a stihli i trochu jógy. :D Kolem druhé hodiny jsme se už ale blížili ke slovinským hranicím a brzo jsme obdivovali pro změnu slovinské hory.

SLOVINSKO, jezero BLED

Po třetí hodině jsme dorazili na Bled. Měla jsem od jedné slečny tip na super místo k parkování i spaní přímo u nádraží, které je jen 5 minut pěšky nad jezerem. V téhle hodině bylo ale samozřejmě  parkoviště plné. Naštěstí se nám podařilo jen o kousíček dál najít plácek u domu, který vypadal docela opuštěně, a tak jsme to riskli a zaparkovali tam (navíc tam byli asi 3 další auta z Česka :D). Nevypadalo to jako klasické soukromé parkoviště, spíš to prostě jen bylo volné místo, tak jsme si řekli, že to zkusíme.

Unavení cestou a horkem jsme hned utíkali k jezeru s kostelíkem uprostřed, abychom zkusili tu nádherně modrou a průzračnou vodu. Koupání bylo úžasné a voda nebyla vůbec nijak studená. :)

K večeru jsme se vrátili převléknout do auta a všimli si, že všichni kromě nás už odjeli. Zašli jsme si zpět dolů k Bledu a udělali si procházku přímo kolem jezera, kterou jsme zakončili prvním slovinským pivem a odpočinkem přímo u pláže. :) Později jsme se vrátili k autu a jelikož jsme tam pořád nikomu nevadili, rozhodli jsme se už nevracet na spaní na parkoviště u nádraží (které se večer docela uvolnilo, ale i tak se tam spát víc lidí). Až do rána byl klid a vyspali jsme se úžasně. Navíc jsme po otevření kufru měli z "postele" výhled přímo na jezero, takže opět výhra. :))

Ráno jsme si udělali výšlap na vyhlídku a ještě stihli kousek východu slunce. Pohled z výšky na Bled s kostelem, nad kterým se tyčil hrad s horami v pozadí byl nádherný. :)

SLOVINSKO, vodopád SAVICA

Druhý den jsme už měli v plánu dojet až k moři. Ještě jsme ale chtěli vidět trochu víc ze slovinské přírody (i když tam nemáte nikdy dost, protože je všude tolik krásy, že i když tam pojedete dvacetkrát, stále máte co objevovat), takže jsme si naplánovali zastávku u vodopádu Savica. Cestou jsme projížděli kolem jezera Bohinj, o kterém se říká, že je ještě lepší, než Bled (takže to samozřejmě máme už v plánu na nějaký další slovinský trip :D) a brzy jsme byli na místě. Chvíli jsme od parkoviště šlapali úplně jiným směrem, než je vodopád (:D), ale brzy jsme se vzpamatovali a našli správnou cestu. Na stezku k vodopádu se platí vstup, kterým přispíváte na údržbu cesty, což mi přijde super, protože je to to pár korun, ale určitě to hodně pomáhá přírodní památky chránit a lépe se o ně starat.

Vodopád byl kouzelný! Strávili jsem u něj docela dlouhou dobu, protože jsme se nemohli vynadívat. A když jsme se vynadívali, mohli jsme se zase otočit na druhou stranu a obdivovat výhled na hory, prostě krása. :) Pro mě to byl zatím první větší vodopád, který jsem kdy viděla, takže jsem si mohla tenhle skvělý zážitek hezky odšrtnout. :)

SLOVINSKO, přímořské město PIRAN

I když bych si docela dost dokázala představit trávit celou dovolenou jen nahoře v Triglavu, kde je spousta jezer, vodopádů a krásné hory, tak jsme měli od začátku v plánu trávit týden u moře, protože ho prostě milujeme. :) Vybrali jsme si k tomu městečko Piran, což se ukázalo jako skvělá volba. :) Piran je zajímavý tím, že zde naleznete skoro všechno jak ve slovinštině, tak i v italštině. Nachází se totiž jenom asi půl hodinky cesty od italských hranic a říká se mu slovinské Benátky (a opravdu kdysi pod italskou benátskou vládu patřilo).

I uličky jsou tady dost podobné těm italským a najdete tu spoustu krásných budov, nádherné náměstí, malý přístav i zbytek městských hradeb, na které můžete vystoupat a užít si pohled na celé městečko pěkně seshora. :)

Pláže jsou tu kamenité a nevypadají jako klasické pláže. Sem tam najdete rovný betonový plácek se schůdky do moře, sem tam kamennou plážičku, která má od moře stejně ale jen tak 5 metrů a pak opět stěnu, ale dá se najít i spoustu hezčích a prostornějších a my jsme si to vytipovali docela rychle. :) Každopádně ani na jedné z pláží se nemusíte bát davů lidí. Koupání je tady klidné, a i když je Slovinsko nádherné a u moře jsou samá krásná městečka a průzračně čistá voda, zatím je turisty docela opomíjené. Sice je tu najdete, ale zdaleka ne v takovém množství, jako na jiných dovolenkových místech.

A to ubytování! Musím říct, že slovinci jsou hrozně pohostinní a milí. Byli úžasní nejen ve městě, ale hlavně právě v apartmánu, kde jsme bydleli. Slovinštině jde docela hezky rozumět, hlavně přítel na to asi má talent a s paní majitelkou si hned na začátku skvěle popovídal (a po druhé se šel na něco zeptat a přišel až skoro za hodinu, protože se zase zapovídal s jejím manželem a známým :D). Ubytování bylo krásné, čisté, s klimou a kdykoliv jsme mohli relaxovat u vína ve velké zahradě ve společnosti dvou přítulných koček nebo se houpat na velké houpačce. :D Cítili jsme se tam fakt moc dobře. :)

SLOVINSKO, záliv STRUNJAN

Nejhezčí místo na koupání jsme našli v zálivu Strunjan, který je asi jenom 6 km od Piranu a bylo tam dokonce ještě méně lidí. :) Je dobré jet tam hned ráno. Nemusíte nijak extra brzo, ale prostě tak, abyste našli místo na parkování. Dá se parkovat buď úplně dole za nějaký poplatek a nebo kousek výš u kostela, kde je docela dost míst bez poplatku a ze tří parkovišť má jen jedno označení "pro návštěvníky kostela", takže v pohodě. :)

Dál dojdete pěšky první nahoru k velkému kříži, odkud je nádherný rozhled, pak klesáním na druhou stranu už přímo k pláži. :) Vyrazili jsme si sem dvakrát a vždycky tu strávili celý den. :)

ITÁLIE, zámek MIRAMARE

Aby to nebylo jen válení u moře, tak jsme kromě toho, co už jsem psala, každý den prošli a poznali nový kousek Piranu, ale jeden den jsme taky vyrazili na výlet do blízké Itálie. Byla by škoda toho nevyužít. :) Vybrali jsme si zámek Miramare, který je hned za rušným, ale krásným městem Terst. Je přímo u moře a vypadá tak trochu jaká malá česká Hluboká nad Vltavou. :) Můžete jít buď přímo na prohlídku nebo si prostě jen jako my projít okolí nebo přilehlé zahrady, i to stojí za to. :)

SLOVINSKO, hlavní město LUBLAŇ

Dovolená utekla jako voda a my se pomalu chystali domů. Opravdu ale jen pomalu, protože jsme se na zpáteční cestě chtěli ještě zastavit v hlavním městě Slovinska a projít si ho. Lublaň mě hned uchvátila tím, jak je její historické centrum klidné. Absolutně tu nepotkáte takový chaos, jako třeba na Staromáku v Praze. Jasně, Lublaň není tak velká jako Praha, ale přecejen je to hlavní město, a tak mě překvapilo, jak klidná je. Na turisty samozřejmě narazíte, a to o něco víc, než u moře, ale pořád je to v takové míře, která vám dává prostor pro průzkum města v klidu.

Zaparkovali jsme přímo v centru, kde je parkování dražší, ale i tak docela snesitelné a vydali se přes Kongresni trg (tedy náměstí) na Prešernov trg. Přímo u Prešernovova náměstí najdete Trojitý most,  od kterého už jde krásně vidět i nahoru na Lublaňský hrade, a který spojuje Prešernovovo náměstí se Starým městem. Hned u tohoto mostu taky najdete informační centrum.

Prošli jsme se první kolem řeky k Dračímu mostu, který je v Lublani proslulý tak, že všude najdete suvenýry v podobě malých dráčků. Pak jsme se vraceli zpět směrem k Trojitému mostu, ale ještě jsme si stihli posedět na nábřeží v kavárně a pak se podívat na Mesarski most ověšený zámečky zamilovaných, u kterého jsme si dali i zmrzku. :)

Když jsme došli zpět k Trojitému mostu, vydali jsme se hlouběji do Starého města, které jsme si hezky prohlédli a pak vyšli u Šuštarskiho mostu, který nás hezky nasměroval zpět tam, odkud jsme přišli. :)

ČESKO, MIKULOV

Druhou půlku dne nám zase zabrala cesta přes část Slovinska a Rakousko, jen jsme už tentokrát tolik neprojížděli hory. Večer jsme dorazili do Mikulova, kde jsme si dali večeři a užili si noční procházku.

Původně jsme chtěli ještě přespat v Mikulově u lomu v autě, jako minulý rok, ale nakonec jsme se shodli, že chceme do postele a po mých tisíci otázkách na přítele, jestli fakt není z celodenního řízení unavený (protože já neřídím a jsem z cesty autem tak vyřízená, že jakmile je tma, spokojeně si chrupkám :D), jsme se po jeho ujišťování, že to uřídí, vydali zpět do Zlína, kam už to bylo asi jen necelé dvě hodinky cesty. :)

Mikulov si hodláme nahradit tento víkend a už se tam zase moc těšíme. Jezdíme tam každý rok a pokud hledáte tip na výlet nebo dovolenou v Česku, Jižní Morava je určitě skvělá volba, protože je tam nádherně. :)

______________________________________________________________________

Tak asi takhle "stručně" o naší dovolené. :) Hrozně moc jsme si ji užili a jsem fakt ráda, že jsme se snažili vidět toho co nejvíc. :) Chtěla jsem původně článek rozdělovat a psát o tipech na cestu co nejpodrobněji, ale nakonec jsem se rozhodla tomu vyhnout a spíš jen tak nastínit, kde jsme byli a co jsme zažili. Jak jsem ale už psala, nebráním se dotazům a klidně pište nejen do komentářů, ale i na mail nebo jinam, protože článků o cestách na Slovinsko zatím moc není a vím, jak jsem sama byla strašně moc ráda, když jsem při plánování dovolené narazila na skvělé tipy, kde třeba přespat v autě a co kde jak chodí. Nemusím mít vše naplánováno do puntíku, ale přece jen je člověk klidnější, když trochu ví, do čeho jde.

Tak se mějte krásně, užívejte zbytek léta a klidně mi zase vy napište, kde jste byli na dovolené (nejen toto léto), jak se vám tam líbilo a co jste všechno viděli a nebo kam se třeba ještě chystáte. :)

1. To je úžasně inspirativní! Slovinsko mám v hledáčku již několik let, bohužel aktuálně nedisponuji autem a bez něj by se podobný roadtrip realizoval špatně. Nejvíce mě lákají slovinská jezera, moře a zámeček Miramare bych si ale také dala líbit. Muselo to být nádherné.

1. To bylo. :) Tak ti přeju, ať to brzy s autem vyjde a taky se podíváš tam, kam tě to láká. :) Nebo co ty víš, třeba se naskytne příležitost se k někomu, kdo už auto má, připojit. :))

2. Ve Slovinsku byli letos známí a mají odtamtud spoustu krásných fotek. Obdivuji, kolik jste toho za tak krátkou dobu navštívili a hlavně autem. :) Těším se, až si můj přítel více osvojí řízení a budeme moci taky takhle jezdit, zatím sázíme na autobusy a letadla, protože já se řízení bojím. :D Ráda bych jednou viděla Rakousko a Slovinsko právě kvůli těm horám, vodopádům a tak. Další vyšší cíl je pak Island. :)

L e n k a

1. Můj přítel řízení miluje, takže to bylo v pohodě. :) Jinak ono se zdá, že toho bylo hodně na krátkou dobu, ale nakonec jsme našli fajn kompromis tak, abychom toho stihli dost, ale abychom zároveň nikam nespěchali a všechno si i tak užili, takže super. :) Určitě Rakousko a Slovinsko navštiv, pokud tě to láká. Stojí to za to. :) Island musí být taky nádherný, ten by se mi líbil též. :)

3. Stihli jste toho tolik. :) Musela to být super dovolená.
    Do Bratislavy bych se ráda někdy podívala. Chystám se na to už roky, ale nakonec vždycky naberu směr Vídeň... :D
    Slovinsko možná plánujeme na příští rok. Uvidíme, jestli nevyhraje Rakousko. Možná bychom mohli stihnout obojí. Každopádně bychom určitě jeli do hor.
    Fotky jsou nádherné! :)

1. Děkuju za pochvalu. :) Po tom, co jsme projížděli těmi rakouskými horami si říkám, že spojení Rakouska a Slovinka může být taky úžasná dovolená, taky bych chtěla někdy pobýt i v Rakousku dýl. :) Jinak já zas naopak nikdy nebyla ve Vídni. :D Ale mám to v plánu, tak uvidíme, kdy to vyjde. :)

4. To jste měli krásnou dovolenou, moc děkuji za inspiraci! Slovinsko mám v hledáčku už nějakou dobu a letos tedy kdoví, jak to s cestováním bude, ale doufám, že se tam brzy vydáme :) Sestra s rodinou tam byli asi před 2 lety a také se jim tam moc líbilo, dovezla mi tenkrát obal na mince, který dodnes ráda používám na menší i větší výlety. Miramare také vypadá krásně, díky za tip.

5. Přímo na Slovinsku jsem tedy sice v životě nebyla, ale nejen podle fotek věřím, že to tam může být skutečné krásné. Teď když jsem přemýšlela nad blížícími prázdninami, došla jsem k tomu, že bych asi žádné ženě úplně nedoporučovala před prázdninami absolvovat tentozákrok, protože když pominu zásah do orgasnimu, úplně si s tím nedovedu představit třeba koupání po tak krátké době. Proto bych asi počkala až do nějaké lepší doby, která nebude tolik zaplněn různými aktivitami :)

6. Fakt nádherné fotky. :) My přes Slovinsko vždycky jezdili akorát do Chorvatska, ale nikdy to vyloženě nebyla naše destinace. Myslím si ale, že by to chtělo napravit, protože ta země je fakt hezká. Zastávka ve Vídni by mě určitě taky potěšila, protože právě tam jsem už hrozně dlouho nebyla.

7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

8. Moc hezký článek a i fotky. My s přítele Slovinsko milujeme. Už jsme tam párkrát byli a neomrzelo nás to. Ta příroda je nádherná, a navíc tipů na výlety je tam taky spousta. Máme v plánu tam jet i letos, ale spíše na nějakou delší túru. K Ježíšku si nadělíme nové batohy ,tak je chceme vyzkoušet. Doufám, že i na koupání v moři se najde čas.

Děkuji moc za tvůj komentář, určitě si ho přečtu a ráda i odpovím. :)