Chceš nějakou audioknihu? Tady na Audiolibrixu najdeš můj slevový kód 20% na první nákup.

Saliya Kahawatte, Rande naslepo


Rande naslepo je výborně sepsaná autobiografie Saliya Kahawatte, kterému se v patnácti letech začal zhoršovat zrak natolik, že nyní vidí pouhých 5 % z toho, co zdravý člověk. 

Možná jste nedávno zaregistrovali film, který je podle knihy natočen. Chci ale upozornit na to, že se film knihy jen lehce dotknul. Kniha je prostě jiná než film, to říkám hned na začátek. Četla jsem pár recenzí, kde si čtenáři nad tímto faktem zoufají. A já? Mně to nevadilo. Jakmile jsem zjistila, že je kniha jiná, než film, smířila jsem se s tím, začala to brát jako dvě rozdílné věci a užila si tak oboje. Je ale pravda, že se ke knize v novém vydání nehodí filmová obálka, tímto se šláplo docela vedle, ale je mi jasné, že je to tahák na lidi, protože už to tak bývá, že když vyjde film inspirován knihou, je během chvíle na světě i nové vydání knihy právě s filmovou obálkou. Našla jsem ale obálku z původního vydání a ta se mi teda k příběhu hodí už mnohem lépe.

Obálka z roku 2009. Zdroj: librarything.com

Ve filmu tvůrci vystřihli to nejzajímavější z knihy a přidali k tomu románek, což je podle mě na plátně vítané. Kniha jde ale víc do hloubky. Sali rozebírá podrobně svůj dosavadní život, popisuje, jak žil a co měl ráda, když ještě viděl, jak pak přišlo postupné zhoršování zraku a jak se s tím vším popral, tak, aby mohl vést život co nejvíce tak, jako by žádný hendikep neměl. Strašně moc se mi líbilo, jakým způsobem to celé podává. Nestojí o lítost a sděluje nám holá fakta, jak to je, když člověk má pouze 5 % zraku a co se děje, když se k tomu ještě přidají další zdravotní problémy. I když Sali byl kvůli svému životu nejednou na dně, stejně obdivuju jeho neskutečnou chuť se rvát a vše přijímat tak, jak to je. Celou knížku doprovází jeho moudra, nad kterými se člověk rád pozastaví a zamyslí se i nad svým životem. Protože když vidíte, co všechno může zvládnout jeden člověk, který má tolik nejen zdravotních problémů, najednou si řeknete, že byste byli úplně pitomí si taky život neudělat dle vašich představ, když jste navíc k tomu zdraví. 

Knihu určitě doporučím, zvlášť lidem, co si trošku potřebují uvědomit, že je život vlastně krásný a stojí za to se v něm rvát, když vám všechno nevychází tak, jak chcete. Film je opravdu spíš na pobavení a odreagování, ale kniha umí hluboko ve vás nahlodat myšlenky a namotivovat vás, a tak určitě stojí za přečtení.

Autor: Saliya Kahawatte (Německo)
Název: Rande naslepo
Originální název: Mein Blind Date mit dem Leben
Žánr: autobiografie
Nakladatelství: Omega
Překlad: David Jirsa
Rok vydání: 2017 (1. vydání 2009)
Počet stran: 232
Mé hodnocení: 4/5


- Dle knihy vznikla i úspěšná stejnojmenná filmová romantická komedie. (Je ale filmem spíše jen lehce inspirována.)

Přečtěte si ukázku z knihy kliknutím na obrázek:
https://issuu.com/dobrovsky/docs/ukazka_rande_naslepo

Kniha mi byla k recenzi zaslána nakladatelstvím Omega, děkuji.


2 komentáře:

  1. Viděla jsem film a nebudu říkat, že několik slz neukáplo :) krásný film, ani jsem netušila, že je i kniha. Možná si jí pořídím.

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat
  2. Knížku jsem nečetla, na filmu jsme byli v kině a byl super, zrovna nedávno jsme si ho pouštěli i doma :) mě příjde, že většina knih a filmů se liší, byt se mají podobat :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za tvůj komentář, určitě si ho přečtu a ráda i odpovím. :)