úterý 5. července 2011

Film Coraline (Koralína)


grafika-daysy.blog.cz
Nedávno jsem psala, že bych mohla udělat zase nějaký článek o filmech, které mám tak ráda a některý vám doporučit. Tento článek věnuju pouze jednomu filmu a to Koralína a svět za tajemnými dvěřmi - v originálním názvu Coraline.

Jako film mě to uplně nadchlo. Totálně! Opravdu jsem nikdy nebyla nadšená z animovaného filmu tak, jako z Koralíny. Za doporučení filmu děkuji mé úžasné Lole. Od doby, co mi o něm řekla a já ho shlédla je to snad moje nejoblíbenější animovaná "pohádka". (Promiň, Jacku Skellingtone, zabíráš druhé místo.) Moc se mi líbil příběh, zpracování, napětí, hudba, prostě vše! Když se podíváte na trailer, možná to vypadá trochu děsivě. Pro úplně malé děti bych to asi zrovna nedoporučila, ale jinak myslím, že si tam každá věková kategorie přijde na své. Ne že by to byl přímo horor, ale pár děsivějších prvků to má. Ovšem ne moc, všeho je s mírou, prostě dokonale promyšlené.

Film je vlastně o malé a zvědavé Coraline, která se s rodiči přistěhuje do "nového" domu. Potká kamaráda Wybieho a jeho kocoura, jenže jí přijdou docela protivní, a když na ni nemají čas ani rodiče, prozkoumává si nové okolí sama. Všechno ji štve. Starý dům, rodiče a hlavně ukousávající nuda. Pak se to změní. V noci ji začnou budit myšky, které jí vedou k malým dveřím ve zdi opuštěného pokoje. Jak později Coraline zjistí, lze je odemčít klíčkem vypadajícím jako knoflík. Jednou do nich vleze a objeví tam úžasný alternativní svět. Lepší. Najde "druhou mamku s druhým taťkou" a také "druhého Wybieho", který nemluví a tak je jeho otravná povaha tatam. Nejsou jako ti její, kteří na ni věčně nemají čas. Tihle ji obklopují svým zájmem, spoustou dobrého jídla a zábavy tak, jako nikdo jiný a Koralíně se to samozřejmě líbí. Jenže jak už to tak bývá, je tady jedno "ale", na které později Koralína přijde a to už není legrace. A kocour, který je jen jeden v obou světech a dokáže mluvit je velice podivný. Přichází druhá část filmu, kterou už ale vyprávět nebudu, musíte to vidět sami.

Koralína jako film opravdu okouzlí. Myslím, že se u něj nikdo nebude ani chvíli nudit. Ať už je to začátkem filmu při tom, když Koralína prochází jejich starý-nový dům, při setkání s Wybiem a jeho kocourem nebo při návštěvě u bývalého cirkusáka Pana Bobinskeho a dvou obstarožních vysloužilých hereček s jejich psíky přes samotný hlavní děj v druhém-lepším světě až po stejně napínavý konec. Vše je úžasné. Film bych doporučila shlédnout v originále s titulky, máte z toho daleko víc, nadabované filmy trochu ubírají hlavní záměr. Koralínu dabuje mladá Dakota Fanning a její hlas malé animované postavičce opravdu sedl. No a pokud se vám to celé bude líbit, pro relaxaci jsou tady velice dobré soundtracky (například tento), krásná hudba. Já si je hned po dodívání filmu stáhla. Myslím, že má teď o prázdninách čas každý, takže se vám něco takového hodí. Není to nijak zvlášť náročné na přemýšlení, prostě z něho máte pak jen krásný pocit. :) Je to takové..snílkovské. Určitě se na něj podívejte, v originálním znění s českými titulky si ho můžete stáhnout i na uloz.to. S českým dabingem jsem ještě neviděla, ale někteří tvrdí, že to není tak hrozné. No a jak už říká oficiální zdroj "Vznikl nikoliv pouhý film, ale zážitek, který lze jen velmi obtížně popsat slovy."

Některé nadšené recenze lidí, píšících o filmu na CSFD:

kOCOUR
Nečekal jsem, že to ještě někdy zažiju tak silně, ale cítil jsem se jako desetileté dítě, které hltá svůj první film a pak o něm ještě měsíc vypráví. Kam se hrabe Terminátor.

Galadriel
Krásně bizarní variace na Alenku v říši divů, dostatečně temná, ale i dostatečně pohádková. Henry Selick ukazuje, že umí natáček skvělé filmy nejen pod záštitou Tima Burtona, a představil nám vizuálně precizní, vycizelované dílko, které prostě má styl a krásně se na něj dívá.

Webb
Po delší době zase parádní temně děsivý chytlavý animák, který brnká přesně na mojí notu. Zdál se mi v detailech docela propracovaný, děj záživný, příběh zajímavý a o něco lepší než Up ze stejného roku. Vůbec jsem se nepřistihl že bych se nudil a za to mu skládám poklonu.

Pethuska
Koralína mě vrátila o pár let zpátky a já se cítila jako dítě, které miluje pohádky, panenky a dobrodružství. Silný a povedený film, který je stylizací naprosto jedinečný. Z mého pohledu Koralína smetla Alenku ze stolu jako knoflík:-) Bomba!

ImNotHere
Další brilantní pohádka, která si mě získala. Úžasná animace alá Burton, skvělá kamera, temná atmosféra (přesto pohádková) podbarvená vynikající hudbou Coulaise.

Více o filmu najdete tady. Přeji hezkou zábavu. ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Těším se na vaše komentáře. :) Za všechny moc děkuji, ráda na většinu i odpovím.